úterý 4. prosince 2012

Jo Nesbø - Spasitel

Detektivní román Spasitel od norského spisovatele Jo Nesba byl vydán letošního roku. Jedná se už o několikátou autorovu knihu, ve které jako hlavní postava vystupuje Harry Hole. Policista, který navzdory svým alkoholovým problémům, má pro řešení případů ten správný cit a talent. Spasitel nás zavede do Osla, kde se děj odehrává. Někdo vraždil přímo na náměstí během předvánočního koncertu, ale kdo? Tajemný člověk, jenž si říká malý spasitel. Harry postupně odkrývá podhoubí celé spletité vraždy (a nejen té), až nám nakonec naservíruje překvapující odhalení.

Začátek knihy je napsán poněkd s menším důrazem na napínavost a nevtáhl mě tak do děje. Poté se však situace obrátila a já byla nalákána do hlubin slov a myšlenek. Příběh je rozčleněn na několik kapitol a částí, a jak už je u knih tohoto žánru zvykem, střídá se zde úhel Harryho a vrahova pohledu. Mistrně jsou napsány přechody mezi těmito pasážemi, které na sebe naoko navazují (spasitelova pasáž je ukončena otázkou, na níž zdánlivě odpovídá Hole, avšak po přečtení dalších vět zjistíme, že tomu tak není).

Samotná zápletka je důmyslná, ale chybí jí jakási nevšednost. Jak to celé vlastně bylo se samozřejmě dozvíme až na konci, ale na příběhu jsem něco postrádala. Více šokující odhalení. Protože odhalení jsme se sice dočkali, ale nebylo zas až tak šokující. Na druhou stranu ovšem musím uznat, že někdy jsem nevěřila svým očím (zvláštní vrahova maskovací vlastnost) a při rozplétání jednotlivých nitek na mě několik překvapení čekalo. Jen tomu chybělo NĚCO, co nedokážu popsat, ale jiným mnou přečteným knihám to nechybělo :) Možná snad hlavní dojem po přečtení, který se tady pomalu vytrácí do neznáma.

Kniha však dokázala to, co správná detektivka umět musí, a to udržet si čtenáře a až do posledního slova ho nepustit. Ač na začátku stisk tak silný nebyl, nakonec přece jen její síla vyhrála a donutila mě přečíst si ji až k závěrečné větě. A určitě mě navnadila na další autorovy knihy. Pro milovníky detektivek (a severu) rozhodně doporučuji.

Hodnocení: ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ - skvělá kniha se vším všudy, není co vytknout (až na ten rozvláčný začátek)

1 komentář:

  1. Od Nesba jsem zatím nic nečetla, ale k Vánocům jsem svému tátovi koupila Lovce hlav, tak doufám, že až si ho přečte, taky si na něj najdu čas. :-)
    Tvá recenze se mi líbí, myslím si, že to je právě to, o čem jsem psala. :-)

    OdpovědětVymazat